Outputs

Output 1

Rezultat 1

Analiza potrzeb UEK i USN w zakresie nauczania zdalnego przedmiotów związanych z ICT

A report containing an analysis of the needs and possibilities of using distance learning in teaching the following subjects: (1) specialized (for the field of Applied Informatics at CUE and IT and Information Systems course at USN, bachelor and master studies) and (2) related to ICT (conducted at partner universities for students of other courses). Particular attention is paid to identifying content that can be delivered using distance learning and content that can be delivered more effectively using traditional forms of learning. This is a completely new approach. So far, such a comprehensive analysis has not been carried out at partner universities. This report will form the basis for O7 and O8 activities. It can potentially be used by other economics-oriented universities that offer ICT-related modules.

Raport zawierający analizę potrzeb i możliwości stosowania nauczania zdalnego w nauczaniu przedmiotów: (1) specjalistycznych (dla kierunku Informatyka Stosowana na UEK oraz IT i Systemy Informacyjne na USN, studia I i II stopnia) oraz (2) związanych z ICT (prowadzonych na uczelniach partnerskich dla studentów pozostałych kierunków studiów). Szczególna uwaga została zwrócona na wskazanie treści, które można przekazywać stosując nauczanie zdalne oraz treści, które efektywniej można przekazać stosując tradycyjne formy nauczania. Jest to całkowicie nowe podejście. Do tej pory taka kompleksowa analiza nie została przeprowadzona na uczelniach partnerskich. Raport ten będzie stanowił podstawę działań w ramach O7 i O8. Potencjalnie może być wykorzystany przez inne uczelnie ekonomiczne, które w swojej ofercie dydaktycznej posiadają przedmioty związane z ICT.

Output 2

Rezultat 2

Analiza sposobu kształtowania programu nauczania z zakresu ICT na UEK i USN

The report contains the results of the analysis of the way of shaping the ICT curriculum at CUE and USN. The results of the work included in the report will  constitute indications for shaping the procedures for developing curricula for ICT modules, taking into account the relationship of content between individual modules. This report will be the basis for activities within O6, and ultimately it will have an impact on the improvement of the procedures for developing curriculum content within individual modules and within entire courses.

Raport zawiera wyniki analizy sposobu kształtowania programu nauczania z zakresu ICT na UEK i USN. Rezultaty prac zawarte w raporcie stanowić będą wskazania dla kształtowania procedur opracowywania programów nauczania przedmiotów ICT z uwzględnieniem powiązań treści pomiędzy poszczególnymi przedmiotami. Raport ten będzie podstawą działań w ramach O6, a docelowo będzie miał wpływ na usprawnienie procedur opracowywania treści programowych w ramach poszczególnych przedmiotów oraz w obrębie całych kierunków studiów.

Output 3

Rezultat 3

Analiza metod kształcenia w zakresie ICT na UEK i USN

The report contains the results of the analysis of teaching methods used in the couses preparation for ICT specialists, but also in those modules that are dedicated to people acquiring qualifications in another area (e.g. management, marketing), for whom ICT skills constitute an added value. The report includes a comparison of ICT content teaching methods within a given university and between participating universities. The description of innovative teaching methods, including e-learning methods and the possibility of their application, will constitute the basis for their implementation adequately to the taught content.

Raport zawiera wyniki analizy metod nauczania wykorzystywanych na kierunkach przygotowujących specjalistów w dziedzinie ICT, ale także na tych przedmiotach, które są dedykowane osobom zdobywającym kwalifikacje w innym obszarze (m.in. zarządzaniu, marketingu), dla których umiejętności ICT stanowią wartość dodana˛. Raport obejmuje porównanie metod nauczania treści związanych z ICT w ramach danej uczelni oraz pomiędzy uczelniami biorącymi udział w projekcie. Opis innowacyjnych metod nauczania, w tym metod e-learningowych oraz możliwości ich zastosowania będzie stanowił podstawę do ich wdrożenia adekwatnie do nauczanych treści.

Output 4

Rezultat 4

The report will contain the result of the analysis of the labour market needs in each of the regions (Poland, Norway) and a comparison of the needs in both analyzed labour markets. The purpose of the comparison will be to identify similarities and differences, which in the next steps will form the basis for joint or individual activities in the field of shaping the educational offer. Job offers that specify ICT-related competences will be taken into account. Due to the fact that when creating education programs, it is necessary to take into account the several year span of shaping the educational process, the report will also contain an analysis of trends in the field of ICT competences required by the labour market. The innovative aspect of the report will be the use of text mining methods in the field of automatic identification of the required ICT competences in job offers available on the Internet.

Raport będzie zawierał wynik analizy potrzeb rynku pracy w każdym z regionów (Polska, Norwegia) oraz porównanie potrzeb na obydwu analizowanych rynkach pracy. Celem porównania będzie identyfikacja podobieństw i różnic, która w następnych krokach będzie stanowić podstawę do wspólnych bądź indywidualnych działań w zakresie kształtowania oferty edukacyjnej. Pod uwagę zostaną wzięte oferty pracy zawierające opis kompetencji związanych z ICT. Ze względu na to, że tworząc programy kształcenia należy uwzględniać fakt, że proces edukacyjny jest kilkuletni, raport będzie zawierał także analizę trendów w zakresie wymaganych przez rynek pracy kompetencji ICT. Innowacyjnym aspektem raportu będzie wykorzystanie metod eksploracyjnej analizy tekstu (text mining) w zakresie automatycznej identyfikacji wymaganych kompetencji ICT w ofertach pracy dostępnych w Internecie.

Output 5

Rezultat 5

Students participate in classes for which they receive ECTS points, which are the conditions for graduation. As part of the studies, there are subjects to choose from, which enable students to individually shape their own didactic path. As a result of this part of the project, the idea of micro-credentials will be proposed and discussed, so far not used at CUE or at USN, which is perceived as an alternative to full, long-term elective courses. Such micro-lectures, computer laboratories and workshops can be conducted by specialists in a given field, and the participating students, under certain conditions, will receive ECTS credits. The report will include a proposal for the procedure for implementing such a solution and an analysis of the possibility of its application to CUE and USN.

Studenci uczestniczą w zajęciach, za zaliczenie których otrzymują punkty ECTS warunkujące ukończenie studiów. W ramach studiów przewidziane są przedmioty do wyboru, które umożliwiają studentom indywidualne kształtowanie własnej ścieżki dydaktycznej. Jako efekt tej części projektu zaproponowana i omówiona zostanie idea mikro-kredytów, dotychczas niestosowana na UEK ani na USN, która jest postrzegana jako alternatywa dla pełnych, wielogodzinnych kursów obieralnych. Takie mikro-wykłady, laboratoria komputerowe oraz warsztaty mogą być realizowane przez specjalistów w danej dziedzinie, a uczestniczący w nich studenci, pod określonymi warunkami, otrzymają punkty ECTS. Raport obejmował będzie propozycje˛ procedury wdrożenia takiego rozwiązania oraz analizę możliwości jej zastosowania na UEK i USN.

Output 6

Rezultat 6

The situation on the labour market and the demand for specialists in a given field changes over time. Depending on the external conditions, such changes may occur quickly or be almost imperceptible in a shorter, often even longer time horizon. The prepared report will contain the concept of continous monitoring of the labour market in terms of the expected ICT competences in each of the regions. The report will also include the concept of the method of continuous alignment of ICT education curricula to the changing needs of the labor market, taking into account the several-year course of study. Following the trends on the labour market will also allow for a constant adjustment of the offer of micro-activities related to ICT. The report will include the concept of the procedure for developing an adequate offer of such activities. The report may be used by other universities.

Sytuacja na rynku pracy oraz zapotrzebowanie na specjalistów w danej dziedzinie zmienia się w czasie. Zależnie od warunków zewnętrznych takie zmiany mogą zachodzić szybko bądź być niemal niezauważalne w krótszym, a często nawet w dłuższym horyzoncie czasowym. Opracowany raport zawierał będzie koncepcję stałego monitorowania rynku pracy w zakresie oczekiwanych kompetencji ICT w każdym z regionów. W raporcie zamieszczona zostanie także koncepcja metody ciągłego dostosowywania programów kształcenia przedmiotów ICT do zmieniających si ˛e potrzeb rynku pracy z uwzględnieniem kilkuletniego toku studiów. Śledzenie trendów na rynku pracy pozwoli również na ciągłe dopasowywanie oferty mikro-zajęć powiązanych z ICT. W raporcie zamieszczona zostanie koncepcja procedury opracowywania adekwatnej oferty takich zajęć. Raport może być wykorzystany przez inne uczelnie.

Output 7

Rezultat 7

Studium na temat rekomendowanego wykorzystania zdalnego nauczania na UEK i USN

The study will contain guidelines for the possibility of using e-learning in teaching ICT subjects at CUE and USN. The recommendations contained in the report will take into account the form of classes, the type of content taught and a proposal of distance learning methods that can be applied in specific cases. The recommendations contained in the report may also be used at other universities.

Studium będzie zawierało wytyczne dla możliwości wykorzystania e-learningu w nauczaniu przedmiotów ICT na UEK i USN. Zawarte w raporcie rekomendacje będą uwzględniały formę zajęć, rodzaj nauczanych treści oraz propozycję metod nauczania zdalnego, które mogą zostać zastosowane w konkretnych przypadkach. Zawarte w raporcie rekomendacje będą mogły zostać wykorzystane również na innych uczelniach.

Output 8

Rezultat 8

Opracowanie kursów MOOC

Based on the analysis of the labour market needs, exemplary, generally accessible ICT-related MOOCs will be developed. It is planned to create one MOOC for ICT students and one for students for whom ICT skills are not key competences. Templates will be developed to form the basis for the creation of both introductory courses and full thematic courses. The courses will use both multimedia (video presentations) and interactive elements, enabling the verification of students’ knowledge. The developed MOOCs will be a form of university promotion and an incentive for foreign students to study. They will be able to be used by students of other universities or people not related to formal education.

Na podstawie analizy potrzeb rynku pracy zostaną przygotowane przykładowe, ogólnodostępne kursy MOOC powiązane z ICT. Planowane jest utworzenie jednego kursu MOOC dla studentów ICT oraz jednego dla studentów, dla których umiejętności z dziedziny ICT nie są kompetencjami kluczowymi. Opracowane zostaną szablony wzorcowe, stanowiące podstawę dla tworzenia zarówno kursów wprowadzających, jak i pełnych kursów tematycznych. Kursy wykorzystywać będą zarówno elementy multimedialne (wideo prezentacje), jak i interaktywne, umożliwiające weryfikacje˛ wiedzy studentów. Opracowane kursy MOOC stanowić będą formę promocji uczelni oraz zachętę dla podjęcia studiów przez studentów z zagranicy. Będą mogły być wykorzystywane przez studentów innych uczelni lub osoby niezwiązane z formalna˛ edukacja˛.

Output 9

Rezultat 9

Ocena efektów pilotażowego wdrożenia rezultatów projektu

The final report will include an overview of the method of pilot implementation of the procedure of continuous adaptation of the ICT curriculum to the expectations of the labour market (including micro-credentials), an analysis of the degree of implementation of distance learning in ICT education and an assessment of the usefulness of the developed MOOCs. The report will present the holistic effects of the activities carried out under the project and assessment of the project goal realisation. Directions of the future application of the project’s effects to UEK and USN will be indicated, as well as the possibility of their promotion and wide use not only in individual regions, but also globally.

Raport końcowy będzie obejmował omówienie sposobu pilotażowego wdrażania procedury ciągłego dostosowywania programu nauczania z zakresu ICT do oczekiwań rynku pracy (w tym mikro-kredytów), analizę stopnia wdrażania nauczania zdalnego w kształceniu ICT oraz ocenę przydatności opracowanych kursów MOOC. W raporcie zaprezentowane zostaną holistyczne efekty działań zrealizowanych w ramach projektu oraz ocena realizacji celów projektu. Wskazane zostaną kierunki przyszłego zastosowania efektów projektu na UEK i USN oraz możliwości ich promocji i szerokiego wykorzystywania nie tylko w poszczególnych regionach, ale także globalnie.